Leret spejler skaberen

Leret spejler skaberen

Det at arbejde med keramik og skabe objekter i ler bliver let en personlig forlængelse af skaberen / keramikeren selv. Vi mærker, sanser og sætter mærker i leret og objekterne bliver ofte omtalt som personligheder.

En vase beskrives som en “krop med hals og mund og fod”

En kop kan virke som et lille væsen med “et stort øre.” Håndlavede keramiske kopper kan være så personlige, at de kan understreje personligheden og stemningen i det hjem som de bliver en del af.

Det øjeblik hvor leret og mine hænder smelter sammen, det er dér hvor jeg elsker mit arbejde allermest.

Når jeg befinder mig midt i en flow tilstand og mine hænder nærmest arbejder uden jeg skal tænke, da bliver mine objekter oftest mest vellykkede.

Men dette er desværre et meget vanskeligt rum at skabe på kommando. Hvis man er presset på tid og har lange to-do lister, så forbliver bevidstheden og nærværet oppe i hovedet og når aldring ned i hænderne.

Derfor kan jeg ikke bare smutte ned i mit keramikværksted og vide at om 2 timer har jeg lavet noget særligt fint keramik. Det kan lige så godt være endt som noget kasseret mudder og være smidt i genbrugslers spanden.

Min løsning på at denne udfordring er, at jeg løbede året igennem laver mine unikke keramiske objekter og skulpturer og ikke kun lige op til en deadline. Derved får jeg den nødvendige ro til at forsvinde ind i leret og give det nærvær og en personlighed. Min måde at tilrettelægge mit “årshjul” er i høj grad at have spredte events og så løbende veksle mellem at lave keramik skulpturer, keramik vaser og andet keramik kunst.

Mine keramiske serier som for eksempel Arc servicen, der omfatter blandt andet keramik krus og keramik skåle, samt Porre lysestager og Vue lamper laver jeg med produktion og tidsramme for øje. Her er det det keramiske håndværk og rutine som går sig glædende.

I disse dage går jeg og færdiggør de sidste ting inden mine sommer keramik markeder på henholdsvis Keramik festival, Ovnhus og Frue Plads. Her kan I komme og se min sortiment af keramiske produkter og høre lidt flere historier bag. Håber vi ses ude i det danske sommer land.

Glædelig sommer og håber I får tid at synke ned i kreativiteten og nærværet - Signe Bailey.

Her nedenfor finder du en lille liste med eksempler på de keramiske beskrivelser af en vase med udgangspunkt i menneskekroppen.

Mund: Vasens mund er den åbning til fx blomsternerne.

Læbe: Vasens mund er omkranset af læben som ofte er markeret ved at bue lidt ekstra ind eller ud i forhold til vasens hals.

Hals: Vasens hals sidder lige under læben. Halsen kan være udeladt så skulder og læber følger hinanden. Lange halse ses ofte på kander og karafler som skal kunne hælde en væske.

Skulder: Skulderen er en bue som bevæger sig væk fra resten af vasen. Vær opmærksom på at nogle keramikere taler om skulderen som et enkelt punkt (det punkt som strækker sig mest væk fra “halsen") og ikke som et område.

Krop: Vasens krop løber fra skulderen og ned til bunden (selve vasens beholder).

Bunden: Bunden er det sted hvor vasen slutter og er lukket. Bunden har men har ofte en fod.

Fod: Foden er en rem, der afdrejes eller påsættes når keramikken er læderhård.

Skærv: Skærven er keramikkens væg. For at få gode resultater bør skærven så ensartet som muligt, både hvad angår tykkelse og forløb på både keramikkens indre og ydre side.