10 spørgsmål og svar om keramik
Hvad er keramik? - og hvordan laver man det?
Keramik er en fællesbetegnelse for produkter lavet af brændt ler. Dette kan eksempelvis være i form af brugskunst som keramik til væggen eller lysestager til stue- eller spisebordet. Det kan også være i form af det service vi forhandler der blandt andet tæller både keramik krus, keramik skåle og tallerkener.
Enhver kan i princippet lave keramik uden nogen tidligere erfaring. Det er en relativt ukompliceret proces, den er dog bare meget langsom og kræver noget tålmodighed.
Hos Clayform har vi lavet en oversigt over, hvad der er vigtigt at vide, så du kan komme godt i gang med at lave din egen keramik.
Hvilken type ler skal jeg vælge?
Inden du kan gå i gang med dit keramik projekt, skal du forholde dig til, hvilken type af ler du vil bruge. De mest typiske lertyper er stentøjsler, porcelænsler, fajance og lertøjsler.
Stentøjsler
Stentøjsler er særlig velegnet til service, brugsprodukter og keramiske skulpturer, da det brændes ved høje temperaturer, og dermed bliver slutprodukterne helt vandtætte og frostsikre. Stentøjsler findes også i en række forskellige farver og variationer. Ved højbrændt stentøjsler mellem 1.200-1.300 °C bliver de “ildfaste” og tåler både opvaskemaskine og mikroovn, samt at de kan stå udenfor om vinteren.
Porcelænsler
Porcelæn bliver ofte anset som værende det fineste ler. Når porcelænsler brændes, bliver det typisk kridhvidt, og det kan næsten også blive helt gennemsigtigt. Hvad der gør porcelæn til noget ganske særligt er, at integrationen mellem glasur og ler er så komplet, at det kan fremstå som om, at porcelænet i sig selv er glasur.
Porcelæn er dog ikke så plastisk, og det egner sig derfor typisk ikke som drejeler. Det fungerer dog godt til skulpturer med mange detaljer. Porcelænsler er det ler, som tåler de højeste temperatur af alle lertyper (1.200-1.450 °C).
Fajance
Fajance bliver ofte forvekslet med porcelæn, men der er dog nogle forskelle på det to typer af ler. Både fajance og porcelæn er glaseret stentøj, hvilket vil sige, at man først brænder den keramiske masse og derefter dypper den i glasur. Herefter brændes keramikken igen, så glasuren sætter sig.
Noget der adskiller fajance og porcelæn fra hinanden er farvekombinationerne på underglasursmalingen. Fajance har ofte en rigere farvedekoration end porcelæn. Dette skyldes, at porcelæn brændes med glasuren ved en højere temperatur end fajancen, hvilket gør, at mange farvematerialer bliver ødelagt af temperaturen.
Et andet kendetegn er, at porcelæn giver en klokkeagtig klang, når man slår på det, hvortil fajance giver en lyd, der kan minde lidt om hård plastik.
Lertøjsler
Lertøjsler er kendetegnet ved, at den har en brændingstemperatur fra 900-1.100 °C, hvilket er noget lavere end de andre førnævnte lertyper.
Lertøjsler er typisk meget plastisk og smidigt, og det egner sig derfor godt som drejeler. Det forbliver dog relativt porøst, når det er blevet brændt. Dette betyder, at lertøjsler ikke er vandtæt eller vejrbestandigt. Man kan dog gøre det delvist vandtæt ved at benytte visse typer af glasur.
Hvordan støber man keramik?
Keramisk støbning er en metode hvor en en fed flydende lermasse, fyldes i gipsforme som langsomt dræner og hærder det flydende ler, og danner et aftryk af gipsformens inderside. Når den ønske sidetykkelse er opnået hældes det restende flydende støbeler ud. Når leret i formen er tørret en smule og blevet fast, kan det støbte lerobjekt forsigtigt tages ud af gipsformen. Herefter efter bearbejdes objektet, tørres helt, for tilslut at brændes i den keramiske ovn. På denne måde kan man gentage de ønskede former og skabe ensartede keramiske produkter. Støbningen benyttes både i små keramiske kunsthåndværks produktioner samt som den del af store keramiske industri produktioner.
En stor del af Clayforms produkter er støbt på eget værksted i hvidt eller indfarvet stentøjsler.
Modellering i ler - Hvad skal du være opmærksom på?
Modellering i ler er den mest umiddelbare metode i keramikken. Her er er mest fantasien som sætter grænser.
Gode guidelines for modellerede keramiske objekter er; objekterne må ikke være tykkere end 2,5cm. Er objektet det, bør det udhules så denne max tykkelse opnås. Husk, laver man lukkede udhulede objekter, skal der være et lille ventilations hul, det behøver ikke være mere en et par millimeter i diameter. Dette er nødvendigt fordi at luften inden i objekt vil udvide sig under brændingen og kan trykket ikke udlignes, vil objektet eksplodere.
Keramiske objekter skal helst have en jævn tykkelse ellers revner det lettere eller tørre ujævnt.
Alle clayforms keramik skulpturer er eksempelvis håndmodellerede i forskelligt stentøjsler.
Hvad er begitning?
Begitning er en gammel keramisk dekorationsteknink. Begitning er fyldende ler som påføres “læderhårde” (let tørret fast ubrændt ler) ler objekter. Begitning kan indfarves med forskellige oxyder eller stains og kan derved bruges som dekorations farver. I modsætning til glasur flyder begitninger ikke så let sammen og er derfor oplagte til et styret dekorations udtryk. Begitning vil fremstå mat på færdigbrændt keramik med mindre man glaserer det med en transparent blank glasur.
Clayforms keramiske vægmalerier er malet med en blanding af keramiske glasurer og begitning.
Er du interesseret i selv at få fingerne i leret er du meget velkommen til at deltage på et af keramikkurserne hos Viktoria Ceramic Studio, som ligger på Vesterbrogade 24B, 1620 København.
Her underviser Signe Bailey både i korte weekend kurser, skulptur kurser og længere keramik forløb.
Hvordan opbevarer man leret korrekt?
Uanset hvilken type ler man vælger, skal det altid opbevares koldt og fugtigt. Det skal også være pakket godt og tæt ind i plastposer.
Det er muligt at bløde halvtørt ler op igen, ved at du lægger lerklumperne i en balje vand. Lad det stå i vandet omkring et døgns tid, og leret vil æltes op. Alt ubrændt ler kan altid blødgøres og genbruges.
Hvor længe skal ler tørre?
Keramik er en langsom process, både hvad angår selve arbejdet med leret, men også hvad angår tørringsprocessen. Hvis leret tørrer for hurtigt, vil det tørre ujævnt og lettere få revner.
For at sikre en langsom tørring kan man stille leret et køligt sted med et stykke plastik over sig de første par dage. Specielt ved lerobjekter, som er tykke eller samlet af forskellige dele, er det vigtigt med lang tørretid.
En måde at tjekke om leret er gennemtørt, er ved at mærke om leret stadig er køligt. Er man i tvivl, kan man vælge at brænde leret langsomt op under forglødningen.
Hvordan brænder man leret?
Et krav til at kunne lave keramik er, at man har adgang til en keramisk ovn. Hvis ikke man får brændt leret ved de rette temperaturer, vil det nemlig forblive porøst og kan hurtigt gå i opløsning ved kontakt med vand.
Ved temperaturer på ca. 1.000 °C sker der en sintring af leret. Dette betyder, at leret begynder at smelte sammen og porøsiteten forsvinder. Keramikken bliver vandtæt, når det er brændt ved temperaturer højere end 1.200 °C.
Stentøjsler brændes mellem 1.200-1.300 °C og egner sig derfor særligt godt som service ulig eksempelvis lertøjsler, der brændes ved 900-1.100 °C, og som derfor ikke er vandtæt.
Porcelænsler er den type ler, som tåler de højeste temperatur af alle lertyper. Det brændes ved 1.200-1.450 °C.
Den første keramiske brænding kaldes en forglødning - typisk med en 100 °C stigning til 950 °C. Denne brænding omdanner ler til keramik og gør, at emnet er i stand til at suge glasur uden at gå i opløsning. Anden brænding er en “glasurbrænding” med en stigning på ca. 150 °C i timen op til ca. 1.260 °C.
Når brændingen er slut, skal ovnen have lov til at køle ned. Ved 600 °C kan propper i ovnen fjernes, ved 200°C kan ovnen åbnes på klem, og ved 100°C kan den åbnes, og tingene tages ud.
Særligt ved glasurbrændinger er det vigtigt, at man ikke åbner ovnen for tidligt, da glasuren kan krakelere og keramikken kan revne. Denne nedkølingsproces kan tage op til 24 timer alt afhængigt af ovnstørrelse, mængde i ovnen og omgivelserne/ventilationen.
Hvordan indfarver man ler?
Mange af Clayform produkter er lavet i indfarvet ler. Indfarvet ler er almindeligt ler som er iblandet keramiske farvestoffer. De samme keramiske farver kan benyttes både til indfarvning af glasur og ler. Farverne er meget fint formalede og blandes lettest i leret hvis det først er blandet med en smule vand og derefter tilsættes leret. Dette sikre at farve pigmentet lettere fordeles jævnt.
Hvorfor løber glasuren?
Hvis glasuren løber under en glaur brænd kan det skyldes 2 ting, enten at objektet er glaseret for tykt eller at glasuren er brændt til en for høj temperatur. Det er altid en god idé at lave en glasur test som brændes med en “skåne lerplade” under, så man kan se resultatet, før man glaserer og brænder en mængde ting.
Hvordan blander man en keramik glasur?
Der kan let opstå klumper i glasuren, når vand og glasurpulver skal sammenblandes, for at undgå dette kan man med fordel afveje glasurpulveret og tilsætte en smule vand så pulveret dækkes. Lad blandingen hvile i 15min eller længere. Derved suger glasurpulveret vandet til sig og luftbobler og klumper kan lettere undgåes i oprøringen. Husk at holde lidt vand tilbage til den efterfølgende justering af glasurens tykkelse ved hjælp af fyldevægten. I udgangspunktet bruger man ca. en lille liter vand pr. Kg glasur.
God keramik arbejdslyst - Signe Bailey / Clayform